Coaching van werknemers

Heeft u werknemers die:

  • verder uitgedaagd moeten worden?
  • u niet kwijt wilt omdat ze potentie hebben?

Coaching is een uitstekend middel om het functioneren van een werknemer te stimuleren. De kracht is dat de werknemer zelf nadenkt hoe een opdracht het beste ingevuld kan worden. Hierbij houdt de werknemer rekening met de belangen van de organisatie en haar/zijn eigen belangen.

Wanneer:

Coaching kan b.v. ingezet worden om:

  • de eigen bijdrage aan het team te verhogen.
  • leren omgaan met andere werkwijzes.
  • leren omgaan met veranderend klantgedrag,
  • verwerking van pesten, intimidatie, ongewenst gedrag, burnout
  • betere afstemming met de leidinggevende.

Aanpak

Bij het aanpakken van een thema kan ik verschillende methoden inzetten. Methoden, waar ik ook les in geef, zijn:

  • Oplossingsgerichte methode
  • Motiverende gespreksvoering
  • Systeemgericht werken

Het blijft natuurlijk niet bij alleen nadenken. Een belangrijk onderdeel is ook om concrete acties te plannen waarbij nieuw gedrag en aanwezige vaardigheden worden ingezet. 

 

 

 

Voor de werkgever is het van belang dat u goed nadenkt voor een concrete opdracht. De opdracht kan luiden dat u verwacht dat de werknemer zich hij/zij zich meer zal richten op de samenwerking in het team. Of dat een leidinggevende meer inspraak van het personeel kan organiseren.

Resultaat

Ik vind het belangrijk dat de werknemer aan het einde van de coaching weer in gesprek gaat met de opdrachtgever. Hierin zal de werknemer vertellen welke initiatieven er ontwikkeld kunnen worden. Als coach kan ik bij dit gesprek (indien nodig) aanwezig zijn als een soort gespreksleider.

Wanneer?

Ik kan op kort termijn beginnen. Het eerste gesprek zal plaats vinden met de opdrachtgever over wederzijdse verwachtingen.

Interesse? Druk op onderstaande knop.