Coaching van werknemers
Heeft u werknemers die:
- verder uitgedaagd moeten worden?
- u niet kwijt wilt omdat ze potentie hebben?
- met een kleine ondersteuning kunnen uitgroeien tot waardevolle medewerkers
Coaching is een uitstekend middel om het functioneren van een werknemer te perfectioneren. De kracht is dat de werknemer zelf nadenkt hoe een opdracht het beste ingevuld kan worden. Hierbij houdt de werknemer rekening met de belangen van de organisatie en haar/zijn eigen kwaliteiten.
Coaching kan b.v. ingezet worden om:
- de eigen bijdrage aan het team te verhogen.
- leren omgaan met andere werkwijzes.
- leren omgaan met veranderend klantgedrag,
- verwerking van pesten, intimidatie, ongewenst gedrag, burnout
- betere afstemming met de leidinggevende.
Aanpak
Bij het aanpakken van een thema kan ik verschillende methoden inzetten.
- Oplossingsgerichte methode
- Motiverende gespreksvoering
- Systeemgericht werken
De fases tijdens een coachingsgesprek.
- De professional kan een situatie analyseren. Wat speelt er allemaal, hoe speel ik een rol, welke factoren spelen mee, met welke belangen moet rekening mee worden gehouden.
- De professional kan minimaal 5 alternatieve oplossingen bedenken. Deze nieuwe oplossingen waren in eerste instantie niet aanwezig.
- De professional kan een oplossing selecteren die het meeste effect zal sorteren.
- De professional overdenkt hoe hij de oplossing op de effectiefste manier kan
Resultaten
- De professional is uitgerust met meerdere (creatieve) handelingsvaardigheden.
- De professional kan verantwoorden hoe hij gekozen heeft voor een interventie.
- De professional is met een grotere presentie aanwezig bij de klant en de organisatie.
- De afhankelijkheid met collega's of leidinggevende wordt tot minimum teruggebracht.
- Verantwoordelijkheid voor het werk wordt vergroot
- Grotere binding met de organisatie.
- Draagt bij tot vermindering van werkbelasting
Hoe?
5 gesprekken van max 1,5 uur in een korte periode van max. 5 weken.
Wanneer?
Ik kan op kort termijn beginnen. Het eerste gesprek zal plaats vinden met de opdrachtgever over wederzijdse verwachtingen.
Interesse? Druk op onderstaande knop.