Hoi, leuk dat je ook geïnteresseerd bent in intervisie. Al geruime tijd geef ik supervisie, coaching en training. In de afgelopen twee jaar heb ik me ook verdiept in intervisie en ben daar erg enthousiast voor geworden.

Intervisie is een boeiend terrein om jezelf te ontwikkelen tot een effectieve professional die in verbinding staat met de organisatie en het team. Voor mij, als intervisor, is het uitdagend om bezig te zijn met thema's als veranderen, leren, kwaliteiten inzetten, uitdaging vinden in het dagelijks werk, nieuwe verbindingen tot stand te brengen. Bovenal hoop ik een bijdrage te leveren aan een effectieve dienstverlening van de professional ten behoeve van de cliënt.

Als je bij mij intervisie volgt of gaat volgen kan je deze blogs gebruiken om je voor te bereiden. Rechts zie je een uitklapmenu met een aantal boeiende onderwerpen. Je vragen en opmerkingen hoor ik graag terug tijdens een intervisiebijeenkomst.

Ik hoop dat de blogs je inspireren je werk nog uitdagender te maken. Veel leesplezier.

 

Een goed gesprek...

EEN GOED GESPREK. HOE CREËER JE DAT? De afgelopen tijd heb ik veel nagedacht over wat een gesprek nu écht waardevol maakt. Het is meer dan alleen het uitwisselen van feiten, toch? Het zijn die momenten waarop je een echte klik voelt en samen nieuwe inzichten creëert. Maar hoe ontstaat dat precies?Ik denk dat een goed gesprek draait om een paar belangrijke dingen:- Gehoord worden en elkaar begrijpen. Iemand stelt een oprechte vraag, luistert écht naar je antwoord en vraagt door. Je voelt dat je gehoord wordt, dat iemand de moeite neemt zich in jou te verplaatsen. De vragen komen voort uit oprechte nieuwsgierigheid. Er ontstaat verbinding, omdat de herkenning groot is.- Openheid en kwetsbaarheid. De beste gesprekken ontstaan als je bereid bent je échte zelf te laten zien en je kwetsbaar durft op te stellen. Dit doe je door vanuit de 'ik-vorm' te praten, te verwoorden wat het met je doet, hoe het jullie relatie beïnvloedt en wat het toevoegt aan of wegneemt van je oorspronkelijke denkbeelden. Dit kan alleen in een veilige omgeving, een sfeer van vertrouwen zonder oordeel.- Een dialoog, geen monoloog, geen discussie. Goede gesprekken zijn een uitwisseling, geen interview. Je bent niet de enige die praat en de ander is niet de enige die luistert. Je wisselt elkaar af en zoekt samen naar een oplossing of antwoord. Geen van beiden kent de uitkomst. Je bouwt samen aan het gesprek, pikt elkaars signalen op en speelt daarop in. Het voelt als een gelijkwaardige dans waarin jullie beiden verantwoordelijk zijn voor de uitkomst en de diepgang.- Respect. Je hoeft niet altijd dezelfde mening te hebben. Juist verschillende meningen maken een gesprek goed. Het draait erom dat je de mening van de ander respecteert, ook als je het er niet mee eens bent. Ongeacht het onderwerp blijven de omgangsvormen respectvol.- Groei en verbinding. Uiteindelijk leiden de beste gesprekken tot iets nieuws. Je leert iets over de ander, over het onderwerp of over jezelf. Er is een diepere connectie gemaakt. Soms is dat het begin van een vriendschap of samenwerking, soms is het gewoon een moment waarop je je volledig begrepen voelt.Uiteindelijk draait het allemaal om dat ene magische moment waarop je je gezien en gewaardeerd voelt. Zo'n moment manifesteert zich het best aan het einde van het gesprek met de uitspraak: ‘Goh, zo heb ik er nog nooit naar gekeken’. Intervisie is een prachtige gelegenheid om dit soort momenten met collega’s te creëren.Wat is een goed gesprek voor jou? Heb jij wel eens zo’n gesprek gehad? Mijn ervaring is dat het maar zelden voorkomt. Wil je een 'goed gesprek' met je team, collega’s of andere professionals? Ik kan je laten ervaren wat dit inhoudt in de vorm van intervisie. Interesse? Neem contact met me op via mijn contactformulier.

Lees meer »

Werkvorm: Betekenis geven

Deze methode is bedoeld om bij een ingebrachte situatie de persoonlijke en professionele betekenis ervan te onderzoeken. Het doel is niet primair het vinden van een pasklare oplossing, maar het verdiepen van begrip, het verkennen van perspectieven en het vergroten van handelingsvrijheid vanuit een verrijkte betekenis.

Lees meer »

Werkvorm: de oplossingsgerichte aanpak

Deze werkwijze biedt een gestructureerde aanpak om tijdens een intervisiebijeenkomst een probleemsituatie te bespreken vanuit een oplossingsgericht perspectief. De focus ligt op het verkennen van gewenste uitkomsten, het identificeren van hulpbronnen en het formuleren van concrete vervolgstappen, in plaats van uitgebreid stilstaan bij het probleem zelf.

Lees meer »

Wat is een intervisievraagstuk?

De inbreng van een vraagstuk/casus is het kernpunt van een intervisie. Een casus is een situatie, waarin jij een rol speelt en waarmee je op de een of andere manier nog steeds in je hoofd of je gevoel zit. Als jij nieuwsgierig genoeg bent om dit te willen onderzoeken, dan is intervisie ideaal.

Lees meer »

Werkvorm: maken van een mindmap

In de afgelopen weken heb ik de werkvorm mindmappen gebruikt om werksituaties duidelijk te krijgen. Ik vind het een heerlijke vorm. Het is een vorm waarbij iedereen zijn/haar gedachten en associaties uitdrukt op papier. Het leuke van een mindmap is ook dat je het vel papier kan ophangen en er rondom om heen kan gaan staan. De schrijver/tekenaar kan een toelichting geven. Zo ontstaan er veel perspectieven op het ingebrachte onderwerp, waar iedereen wel iets van kan leren.

Lees meer »

Gedachten, emoties en gevoelens (deel 3)

Tijdens intervisie worden casussen en gespreksonderwerpen ingebracht die te maken hebben met je functioneren in de werksituatie.  Binnen elke situatie spelen je gevoelens een belangrijke rol. Heb jij wel eens stil gestaan bij hoe jouw werk, elke dag weer, bepaald wordt door je GEVOELENS?  En in het verlengde hiervan: hoe ga je om met jouw gevoelens in het contact met je cliënt, je collega of je leidinggevende. Veel leesplezier.

Lees meer »

Gedachten, emoties en gevoelens (deel 2)

In mijn vorige blog heb ik geschreven over mijn nieuwsgierigheid naar de werking van gedachten, emoties en gevoelens. Over deze drie onderwerpen wordt veel gesproken tijdens intervisie. Ik ben nieuwsgierig hoe gedachten, emoties en gevoelens nu fysiologisch ontstaan in het brein en hoe de deelnemers aan intervisie deze processen kunnen gebruiken om het reflecteren te stimuleren.

Lees meer »

Gedachten, emoties en gevoelens (deel 1)

Het kenmerkende van intervisie is dat het gaat om zelfstandig leren van en met elkaar over eigen functioneren op het werk (Doorn & Lingsma, 2013). Voor mij is 'leren' al lang een kernwoord geworden tijdens intervisie. Afgelopen tijd raakte ik geboeid door de relatie tussen leren enerzijds en gedachten, emoties en gevoelens (GEG) anderzijds. Het is een herkenbaar onderwerp. Ingebrachte vraagstukken (casussen) tijdens intervisie gaan vaak over tegenstrijdige gedachten, opgelaaide emoties en herkenbare gevoelens. Het heeft mijn nieuwsgierigheid geprikkeld om me in dit onderwerp te verdiepen.

Lees meer »

Verschillende niveaus van intervisie.

Intervisie kent verschillende niveaus van leren over een situatie op het werk. In de theorie worden deze niveaus aangeduid als: enkelslag-, dubbelslag- en drieslagleren. De keuze voor een niveau wordt bepaald door de mate waarin alle groepsleden zich veilig voelen om persoonlijke zaken ter sprake te brengen. In deze blog geef ik een uitleg over de verschillende niveaus.

Lees meer »

Vaardigheden van een (gevorderde) gespreksleider

Een intervisiegroep zonder externe intervisor zal zelf een aantal zaken moeten regelen om de intervisiebijeenkomst succesvol en inspirerend te kunnen noemen. De belangrijkste is wel om een facilitator aan te wijzen die als een soort gespreksleider de bijeenkomst leidt. In deze blog schrijf ik over een aantal vaardigheden die een gevorderde gespreksleider kan inzetten om de intervisiebijeenkomst tot diepgang te brengen.

Lees meer »

Feedback boodschap geven

Het geven van een feedback boodschap is een essentiële vaardigheid voor een professional. Om goede feedback te geven, moet je je aan een paar regels houden. In deze blog lees je meer over die regels en in welke situaties feedback geven juist is.

Lees meer »