
De onderstaande evaluatie is een zeer interessante evaluatie. Deze evaluatie is goed te gebruiken bij beëindiging van de intervisiereeks. De evaluatie richt zich op de individuele opbrengst, de factoren die de intervisie bepaalden, het verwoorden van de gezamenlijke wijsheid en tot slot hoe de opdrachtgever geïnformeerd wordt. Hierbij wordt een splitsing aangebracht wat de opdrachtgever en wat de individuele leden kunnen bijdragen bij een volgende intervisie. Succes en wijsheid met de uitvoering van deze werkvorm.
Onderaan deze bladzijde kan je nog iets schrijven hoe het werken met deze evaluatievorm je is bevallen. Ik (en anderen) lees (lezen) het graag.
De werkvorm (120 min):
- Introductie en Ophalen van Leerdoelen (10 minuten)
- Tijdsduur: 10 minuten
- Doel: Deelnemers laten landen, doel van de sessie bepalen en de afspraken (vertrouwelijkheid) herbevestigen.
- Werkvorm: Check-in en Ronde
- Welkom en kort overzicht van het programma.
- Vraag: "Met welke intentie zit je hier vandaag voor deze evaluatie?" (Kort, één zin per persoon).
- Kernvraag: "Wat zijn de belangrijkste persoonlijke en groepsleerdoelen die we oorspronkelijk met intervisie wilden bereiken? Schrijf 1-2 kernwoorden op." (Verzamel de kernwoorden op een flip-over).
- Individuele Reflectie: Hoogte- en Dieptepunten (30 minuten)
- Tijdsduur: 30 minuten
- Doel: Iedere deelnemer reflecteert op de eigen rol, opbrengst en belemmeringen binnen de intervisie.
- Werkvorm: Dieptepunten, Hoogtepunten en Inzichten (Gebaseerd op de "Dieptepunten, Hoogtepunten en Schatkist" werkvorm).
- Individueel (15 min): Deelnemers tekenen op een vel papier een 'berg' en een 'kuil' (of krijgen een template).
- Berg (Hoogtepunten): Welke intervisiemomenten/aspecten gaven je energie of waren de grootste leermomenten? (Positieve factoren). Vraag naar het 'waarom'.
- Kuil (Dieptepunten): Welke aspecten waren lastig, belemmerend of leverden weinig op? (Negatieve/belemmerende factoren). Vraag naar het 'waarom'.
- Schatkist (Inzicht): Wat is je belangrijkste inzicht over je eigen rol of inbreng in de groep?
- Tweetallen (15 min): Deelnemers bespreken hun Berg en Kuil kort met een partner (7,5 minuut per persoon). Ze focussen op de onderliggende factoren (gedrag, structuur, sfeer).
- Individueel (15 min): Deelnemers tekenen op een vel papier een 'berg' en een 'kuil' (of krijgen een template).
- Groepsanalyse: De Taart van Intervisie (35 minuten)
- Tijdsduur: 35 minuten
- Doel: Gezamenlijk de succes- en verbeterfactoren van de groep/methode in kaart brengen.
- Werkvorm: De Taart van Intervisie
- Gezamenlijke Taart Tekenen (5 min): Teken een grote 'taart' op een flip-over. De taart symboliseert de totale effectiviteit van de intervisie.
- Taartpunten Maken (15 min): Deelnemers plakken gekleurde post-its op de taart. Iedere post-it is een 'ingrediënt' (factor).
- Groene post-its: Succesfactoren / Wat heeft de intervisie smakelijk (effectief) gemaakt? (Bijvoorbeeld: "Veiligheid," "Goede begeleiding," "Tijdige opvolging").
- Rode post-its: Belemmerende factoren / Wat heeft de intervisie zwaar (ineffectief) gemaakt? (Bijvoorbeeld: "Te weinig tijd," "Oppervlakkigheid," "Afwezigheid").
- Clusteren en Benoemen (15 min):
- Cluster de post-its op basis van thema (bijv. "Groepsdynamiek," "Structuur," "Focus Beleidsthema's").
- Bespreek kort de top 3 Groen en de top 3 Rood. Vraag: "Wat zit er achter deze factoren?" Dit levert de kernresultaten op.
- Vertaalslag naar Management en Actie (35 minuten)
- Tijdsduur: 35 minuten
- Doel: Resultaten omzetten in concrete aanbevelingen en presentatie-items voor het management.
- Werkvorm: Aanbevelingen Formuleren
- Prioriteren (10 min): De groep kiest de twee meest cruciale belemmerende factoren (Rood) om aan te pakken.
- Actie en Aanbeveling (15 min): Verdeel de groep in twee subgroepen (één per gekozen factor). Elke subgroep formuleert:
- Een hoofdaanbeveling voor het management (over de structuur, tijd of ondersteuning).
- Een actiepunt voor de intervisiegroep zelf.
- Management Presentatie (10 min): De groepen presenteren hun aanbeveling en actiepunt plenair. Noteer deze op een 'Management Samenvatting'-flip-over.
- Afronding en Check-out (10 minuten)
- Tijdsduur: 10 minuten
- Doel: De sessie afronden, opvolging regelen en persoonlijke leerpunten bekrachtigen.
- Werkvorm: Top & Actie
- Vraag: "Wat is jouw belangrijkste Top (positieve factor die je meeneemt) en jouw belangrijkste Actie (verbeterpunt voor jezelf) voor de volgende intervisie?"
- Afspraken: Benoem de volgende stap (bijv. de presentatie aan het management) en bedank de deelnemers voor de openheid.
Presentatie voor het Management (Resultaat)
De 'Management Samenvatting'-flip-over (sectie 4) dient als basis voor de presentatie, geanonimiseerd.
Het Succes (Groen)
De 3 belangrijkste succesfactoren van de intervisie (geclusterd uit De Taart) en de opbrengsten (uit de Berg). Focus op wat werkt: bijv. "Diepgang in casuïstiek," "Onderlinge verbinding."
Taart (Groen) & Berg
De Uitdagingen (Rood)
De 3 belangrijkste belemmerende factoren (geclusterd uit De Taart) en de onderliggende oorzaak (bijv. "Tijdsdruk").
Taart (Rood) & Kuil
Aanbevelingen
De 2 meest cruciale aanbevelingen voor het management (bijv. "Veranker 2,5 uur in plaats van 2 uur per sessie").
Sectie 4
Acties Groep
Wat de beleidsmedewerkers zelf gaan oppakken (bijv. "Zorgen voor een scherpere focus op beleidsdilemma's").
Reactie plaatsen
Reacties