Feedback boodschap geven

Gepubliceerd op 9 oktober 2023 om 07:00

Het geven van een feedback boodschap is een essentiële vaardigheid voor een professional. Om goede feedback te geven, moet je je aan een paar regels houden. In deze blog lees je meer over die regels en in welke situaties feedback geven juist is.

In welke situaties gebruik je feedback?

  • Iemand is in een vergadering veel te lang aan het woord.
  • Er heeft zich een situatie voorgedaan waarover jij een duidelijke mening hebt.
  • Je merkt dat de sfeer in de groep gespannen of onprettig is.
  • Je stoort je aan bepaald gedrag van een groepslid.
  • Een groepslid komt telkens te laat bij de intervisie.
  • Je merkt dat de groep niet samenwerkt.
  • Je merkt dat de ander met andere dingen bezig is.

Het doel is om met iemand in gesprek te komen over de situatie. In gesprek komen betekent voor mij samen onderzoeken, ergens op uit komen wat nieuw is voor je. Om in gesprek te komen betekent het dat je vertelt wat JIJ ervaren heb bij het verhaal/het gedrag van de ander. Jouw ervaren komt tot uiting in emoties, gedachten en associaties. Om deze ervaring te benadrukken begint een feedback boodschap ook altijd met IK. Het woordje JIJ komt eigenlijk niet voor in de feedbackboodschap.

De regels van een goede feedback boodschap

Een goede feedbackboodschap bestaat uit vier stappen, ook wel de 4G boodschap genoemd. Probeer elke stap zo zorgvuldig mogelijk te verwoorden. Maak het niet te lang, anders verlies je de aandacht.

  1. Gedrag: Start met de beschrijving van het gedrag van de ander. Dit zijn vooral feiten, harde gegevens die door iedereen herkend kunnen worden. Bijvoorbeeld: In de afgelopen 10 minuten heb je alleen met persoon X gesproken.
  2. Gevoel: Beschrijf vervolgens hoe het gedrag van de ander bij jou als gever van feedback overkomt. Bijvoorbeeld: Doordat jij met persoon X sprak, had ik het gevoel dat ik niet mee kon doen. Ik voelde me buitengesloten, terwijl ik ook een mening had over het onderwerp.
  3. Gevolg: Het gedrag van de ander heeft invloed op jullie toekomstige relatie. De toekomstige situatie kan morgen al zijn als je de persoon in de lift tegenkomt. Je kijkt toch anders naar hem.  Bijvoorbeeld: Ik wil niet het beeld van jou krijgen dat je altijd aan het woord bent en dat ik al bij voorbaat denk dat mijn mening niet op prijs wordt gesteld.
  4. Gewenst gedrag: Hoe wil je dat de ontvanger van de feedbackboodschap in de toekomst zich gedraagt. Om het bovenstaande voorbeeld af te maken kan dit gezegd worden: Kunnen we samen bedenken hoe we ervoor kunnen zorgen dat we allebei aan het woord komen in het gesprek?

Wil jij leren hoe je feedback kunt geven?

Het geven van goede feedback boodschap is erg moeilijk (dat weet ik uit ervaring:)). Intervisiebijeenkomsten zijn een ideale plek om te oefenen. In het begin is het vooral oefenen, maar met een beetje hulp van de groep leer je het snel. En het mooie is: feedback geven is ook heel goed toepasbaar in de opvoeding van je kinderen of in de communicatie met je partner.

Wil je toch alvast meer weten over feedback geven en ontvangen. Ik heb twee interessante filmpjes voor je op internet gevonden. Klik hier om een goed filmpje te zien over het geven van feedback. Klik hier om een filmpje te zien over het omgaan met feedback.

Mijn vraag aan jou

Vind je deze blog waardevol? Geef een rating over deze blog. Ik ben benieuwd naar je mening.

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.